Розуміння режиму роботи водія з використанням тахографа, зокрема того, як їздити за тахографом, є важливим для забезпечення дотримання вимог законодавства та безпеки дорожнього руху. Тахографи — це пристрої, які реєструють час керування транспортним засобом, перерви та періоди відпочинку, що має ключове значення для контролю за режимом праці та відпочинку водія- далекобійника. У цій статті розглядаються правила та напрацювання щодо використання тахографів в Україні, а також основні нюанси дотримання вимог законодавства із забезпеченням ефективності роботи.
Що таке тахограф і для чого він потрібен
Тахограф — це важливий пристрій, який використовують для реєстрації робочого часу, перерв і періодів відпочинку водіїв. Завдяки йому забезпечується дотримання правових норм щодо режиму праці та відпочинку, гарантується безпека дорожнього руху й запобігання перевтомі водія. Існує два основних типи тахографів: аналогові та цифрові. В аналогових тахографах для реєстрації даних використовуються диски («шайби»), тоді як у цифрових тахографах встановлені карти пам’яті, завдяки чому легко можна отримати точні дані.
Належне використання та обслуговування тахографів є вкрай важливим для транспортних компаній. Компанія Linqo пропонує комплексні послуги з управління тахографами, допомагаючи компаніям дотримуватися нормативних вимог до роботи водія за тахографом та їзди за чіп-картою, оптимізувати діяльність, а також забезпечувати дотримання водіями правил та підвищувати безпеку на дорозі.
Законодавче регулювання режиму праці та відпочинку водія у Європі та Україні
Час перебування водіїв вантажівок за кермом суворо регламентовано законодавством для гарантування безпеки дорожнього руху. В країнах Європи Регламент (ЄС) № 561/2006 встановлює максимальний час керування автомобілем, обов’язкові перерви та мінімальні періоди відпочинку. Режим роботи водія-далекобійника передбачає керування транспортним засобом не більше 9 годин на день, з можливістю продовження до 10 годин двічі на тиждень, з перервою щонайменше 45 хвилин після 4,5 годин за кермом.
В Україні діють аналогічні правила їзди за тахографом, що відповідають європейським стандартам. Завдяки цим законам водії не перевищують безпечну тривалість водіння та мають можливість повноцінно відпочивати. Це допомагає запобігти втомі водія та зменшити ризик аварій.
Режим роботи водія з тахографу
Розуміння особливостей роботи водія по тахографу передбачає необхідність дотримання певних правил задля гарантування безпеки та виконання вимог законодавства. Наведемо основні правила для водіїв:
Категорія |
Правило |
Максимальний час керування на день |
Не більше 9 годин на день, з можливістю продовження до 10 годин двічі на тиждень. |
Перерви |
Після 4,5 годин керування обов’язкова перерва щонайменше на 45 хвилин. |
Щотижневий та двотижневий ліміт керування |
Щотижневий час керування не перевищує 56 годин, а за два тижні поспіль – 90 годин. |
Фіксація даних |
Час керування, перерви та відпочинок фіксуються тахографом для забезпечення дотримання правил. |
Це допомагає запобігти втомі водія та підвищити безпеку дорожнього руху, адже водії отримують можливість повноцінно відпочити.
Режим відпочинку водія за тахографом
Режим відпочинку для водіїв, які використовують тахограф, має величезне значення для підвищення безпеки та дотримання правил. Наведемо основні правила:
Категорія |
Правило |
Щоденний період відпочинку |
Мінімум 11 годин відпочинку протягом 24-годинного періоду. Дозволяється скорочення до 9 годин не більше трьох разів між щотижневими періодами відпочинку. |
Щотижневий період відпочинку |
Щонайменше 45 годин відпочинку щотижня. Кожні два тижні дозволяється скорочення до 24 годин. |
Розподіл періодів відпочинку |
Щоденний відпочинок можна розділити на дві частини: перша – не менше 3 годин, друга – не менше 9 годин. |
Компенсація за скорочений відпочинок |
Скорочення щотижневого відпочинку компенсується еквівалентним періодом відпочинку, наданим одноразово до кінця третього тижня після скорочення. |
Штрафи та санкції за порушення режиму роботи
Недотримання правил режиму праці та відпочинку водіїв може призвести до значних штрафів і санкцій. В Україні водії, які не дотримуються правил їзди за тахографом, перевищують максимальну тривалість робочого часу або не користуються необхідними перервами та періодами відпочинку, можуть бути оштрафовані на суму до 10 200 гривень. Повторні або серйозні порушення можуть призвести до більших штрафів, призупинення дії ліцензії або навіть конфіскації транспортного засобу. Крім того, компанії можуть бути оштрафовані за те, що їхні водії не забезпечують дотримання цих правил, що ще раз підкреслює важливість їхнього неухильного виконання.
Щоб допомогти з дотриманням вимог, Linqo пропонує комплексні послуги з адміністрування тахографів. З їхньою допомогою транспортні компанії можуть вести точний облік даних, контролювати дії водіїв і дотримуватися законодавчих вимог, уникаючи тим самим штрафів, і підвищувати загальну безпеку.